Klimakteriebesvär

Klimakteriet, även kallat övergångsåldern, kan vara spännande, men också medföra en del besvär. Klimakteriet börjar många gånger med att mensen förändras.
Du kan ofta mildra besvären genom att äta rätt kost och motionera. Sök vård om du får svåra klimakteriebesvär, och om du mår psykiskt dåligt.
Klimakteriet upplevs av många kvinnor som en spännande tid när mensen kommer att upphöra, och man kan sluta vara orolig för oönskade graviditeter. Det är ofta en tid när eventuella barn har vuxit upp och man kan ha mer tid för egna intressen. Många kvinnor får en del besvär, men många gånger är de lindriga och inte värre än att genomgå puberteten. Klimakteriet kan till viss del liknas vid puberteten.
En del kvinnor har dock så svåra besvär att de behöver söka vård.
Besvär under klimakteriet kan vara värmevallningar, svettningar, rodnad och värmekänsla. En del kvinnor besväras också av humörsvängningar och sömnsvårigheter. Menstruationsblödningarna kan bli mer långdragna, rikliga, komma oregelbundet eller komma med längre mellanrum än tidigare.

När menstruationen upphört får många kvinnor tunnare, skörare och torrare slemhinnor i slidan och urinröret. Det kan ge upphov till klåda och torrhetskänsla och även medföra besvär vid samlag. (Lustjakts: Ett bra silikonbaserat glidmedel kan underlätta samlivet)
Sveda, urinträngningar och urinläckage kan förekomma och risken för urinvägsinfektioner kan öka.

Förebyggande/Egenvård

    * klä dig svalt, gärna lager på lager och gärna i kläder av naturmaterial.
    * motion och avslappning har visat sig motverka värmevallningar.
    * maten kan ha betydelse, lite östrogen kan du få genom till exempel sojaprodukter, kött, alfagroddar samt växter med    gröna blad som ärtor, bönor, sallad.
    * sluta röka eftersom rökning innebär nedbrytning av östrogen.
    * kaffe, te, starka kryddor och alkohol kan öka besvären med värmevallningar.
    * om huden i underlivet blir ömtålig, smörj gärna in med fet salva eller oparfymerad olja morgon och kväll samt vid behov.
    * för att undvika urinläckage är det viktigt att träna bäckenbotten genom knipövningar.

Sök vård
Vänd dig till din husläkarmottagning:
    * om du får mellanblödningar eller blödning vid samlag.
    * om du får blödningar mer än ett år efter sista mens.
    * om du får täta urinträngningar, svårt att hålla tätt eller urinvägsinfektion.
    * vid besvärliga värmevallningar och/eller svettningar.
    * om klåda och torrhet inte minskat efter två till tre veckors behandling med östrogen i form av kräm eller    slidpiller.
    * om du mår psykiskt dåligt.

Behandling med läkemedel
Mot värmevallningar och svettningar finns inga receptfria medel. Östrogen i receptbelagda mediciner har bra effekt.
Vid enbart klåda och torrhet i underlivet rekommenderas lokalbehandling med östrogener i form av kräm eller slidpiller.
Behandlingen gör slidans och urinrörets slemhinnor tjockare, mer elastiska och fuktiga. Det finns receptfria medel för lokal behandling. Det finns även alternativa medel i hälsokostbutiker som du kan prova.



Källa: Vårdguiden
Inlagd: 2008-11-06