Vaginism och slidkramp

Behandling
Behandling av vaginism kan antingen ske i samarbete med en specialist eller av kvinnan själv hemma. Om du vill ha hjälp ber du om en remiss till en vulva/vaginism-specialist. Du får hitta en gynekolog som vet var en sådan finns. Behandlingen kan läggas upp på olika sätt, ibland med terapi och övningar hos gynekolog, och oftast med hemmaövningar som beskrivet nedan. Du kan behandla dig själv om du är säker på att det är vaginism du lider av, ett besök hos en gynekolog kan utesluta svamp eller en könssjukdom.

Behandlingen går ut på att du lär känna din kropp och sedan långsamt "avprogrammerar" slidmusklerna så de slutar krampa. Genom att långsamt och försiktigt lära slidan att införande inte betyder smärta, börjar musklerna slappna av och acceptera det utan kramper. Du gör det genom att försiktigt föra in saker av ökande vidd i slidan. Övningarna ska helst göras varje dag, alltid med en riklig klick glidmedel och ska inte göra ont! Om kroppen känner smärta får den bekräftelse på att penetration gör ont och programmeringen måste börja om. Precis i början kan det göra lite ont, men snart ska man försöka hålla det smärtfritt.

Steg 1. Först måste du lära känna sig själv. Titta i böcker med anatomiska illustrationer, se dig själv i spegeln, och läs gärna om slidmusklerna och hur de fungerar. Bok- och länktips längst ned på denna sida.

Steg 2. Börja med att föra in ett finger, väl insmort i glidmedel. Koncentrera dig på att slappna av och andas ut varje gång du börjar trycka. Börja med någon centimeter per gång och arbeta dig uppåt. Få inte panik om det inte går, du kanske försöker i fel vinkel? Övningen bör göras varje dag tills det går bra och helt smärtfritt.

Steg 3. När du klarar steg 2 går du vidare till vibratorer. Leta efter en vibrator du tycker är trevlig och ofarlig, den bör vara max 2 cm i diameter. En mjuk och flexibel stav i pearl shine eller jelly rekommenderas, men vissa föredrar stavar i hårdplast. För långsamt och försiktigt in den avstängda och väl insmorda staven i slidan och håll kvar den i 5-10 minuter. Du kan öva på att spänna och slappna av musklerna för att lära dig känna skillnaden. Skapa en daglig rutin och se till att du får vara ostörd.

Steg 4. Fortsätt långsamt med nya vibratorer, öka med max 1 cm i diameter per gång. Tillslut kan du använda en vibrator i samma storlek som en vuxen mans penis (jämför med din ev partner tills du är uppe i rätt storlek, annars till 3,5-4 cm). Om du har en partner du känner dig trygg med kan du låta honom ta över vibratorn och öva med dig så du lär dig släppa kontrollen till honom. Det sista steget om du har en partner är att försiktigt börja ha samlag - endast i ställningar där du har kontrollen, tex där du är överst. Du kan behöva använda en vibrator med jämna mellanrum ett tag för att inte få kramp igen. Kommer vaginismen tillbaka, så ta det lugnt. Det kommer att gå mycket snabbare att genomgå behandlingen en andra gång!

* Ett bra vattenbaserat eller silikonbaserat glidmedel ska alltid användas vid alla övningar och samlag:

Bra länkar och böcker

http://www.vaginismus.com

- En engelsk sida om vaginism med bla illustrationer

http://www.thevbook.com

- "The V book" av Paula Spencer och Elizabeth Stewart är en mycket bra engelsk bok

http://www.ungkvinna.nu/index.php?grupp=4&id=17

- Ungkvinna.nu en svensk sida

http://www.marriagebuilders.com/graphic/mbi5049a_qa.html

- En engelsk sida med information om slidövningar med stavar http://www.med.umich.edu/obgyn/vulva/s&p.htm -

En till engelsk sida med information om slidövningar

Vaginism/Slidkramp är när musklerna kring slidan spänns i kramp när man försöker föra in någonting i slidan. Det sker reflexmässigt hos kvinnan och stänger slidan så att penetration blir smärtsamt och svårt. Vaginism finns i olika grader, där den lägsta graden är att det ibland gör ont vid samlag och den högsta graden gör det omöjligt att ens föra in ett finger eller en tampong. Kvinnan kan få kramp bara vid tanken på samlag eller tamponger. Vaginism blandas ibland ihop med vestibulit, men vaginism rör bara musklerna och kvinnan har bara ont i slidan och vid penetration. Dock kan vissa kvinnor lida av både vaginism och vestibulit.

De flesta kvinnor som drabbas av vaginism är 18-37 år och har mycket ofta problem med andra muskelspänningar i kroppen, huvudvärk, muskelvärk, rygg- och nackont. Det är sällan man kan hitta en enda specifik orsak till vaginism hos en kvinna, men några orsaker kan vara ett stort kontrollbehov och ständiga muskelspänningar, penetrationsrädsla (även sprutskräck), att kvinnan är obekväm med sitt könsorgan och sin sexualitet, att kvinnan har varit med om hemska gynekologbesök eller blivit utsatt för sexuellt våld. Vaginism kan drabba både oskulder och erfarna kvinnor.

Viktigt att veta
En kvinna med vaginism har ett medicinskt problem. Det är viktigt för både kvinnan och hennes ev. partner att förstå att smärtan och problemet ska tas på allvar. Muskelspänningen är en kramp - okontrollerbar och ingenting kvinnan kan rå för. Vaginism går att bota! Det kan ta olika lång tid men går nästan alltid att bota. Ingen slida är för liten. Många kvinnor tror att de helt enkelt är för "trånga" eller för "små". Detta är inte sant. Alla slidor kan vidga sig tillräckligt för alla penis-storlekar. Det är muskelspänningen som gör att slidan blir "liten". Tyvärr är få gynekologer kunniga om vaginism och kan säga felaktiga saker. Ge inte upp! Leta vidare efter en specialist!


Källa: Sofia genom Lustjakt Svenska AB
Inlagd: 2004-05-10